31.1.12

Tips til deg som skal diagnostiseres

Foto: abbyladybug/Flickr 
Bloggeren Virrvarr anmeldte i fjor Elin Ørjasæters bok Det glade vanvidd. Ett av temaene i Ørjasæters bok er psykiatriske diagnoser. Virrvarr skriver:

"Hun [Ørjasæter] konkluderer med at hun enkelt kan få den diagnosen hun vil ha i intervjusettingen, siden hun må “gjette” uansett. Og sammen med den diagnosen kunne hun fått alle rettighetene som hører sammen med den.

Da jeg ble diagnostisert i 2008, hadde jeg en tilsvarende opplevelse. Jeg gjettet mye, og forsikret meg om at jeg svarte på en måte som gjorde det vanskelig å putte meg i en bås jeg ikke ville ha (som personlighetsforstyrret). Jeg leste masse om DSM-intervjuene parallellt med at jeg tok dem. Jeg jukset altså."

1 kommentar:

  1. Gambetti31.1.12

    OK, men det finnes altså en motsats til dette med triksing av svar på diagnostiseringsspørsmålene som behandlingsapparatetet benytter seg av. Noen ganger settes psykiatrisk diagnose i journaler fordi blodprøver ikke gir svar og selv om svar på spørreskjemaer ikke konkluderer med noe. Behandling iverksettes.

    Når så behandlingen resulterer i pasientskade, kommer revurderingen av pasienten. Var diagnosen riktig? Når spørreskjemaene besvares på nytt, så kan svarene denne gang trekkes i tvil fordi psykiatriofferet virker skeptisk til psykiaterens autoritet. Svarene kan være like ærlige som de var første gang. Men psykiateren mistenker kanskje at pasienten har nilest DSM og lyger henne opp i ansiktet.

    Og hvis pasienten ikke har lest DSM, og snakker ærlig, ja så kan hun skrive om sine mistanker i den nye journalen og så frikjenner hun den forrige legen for pasientskade etter feildiagnostisering.

    Alt sammen synes jeg bare understreker hvor lite presisjon som ligger i diagnosene. De er basert på spørsmål og svar. De er basert på ord og begreper.

    Detaljnivået er altfor lavt til at de kan brukes til noe, og det gir ikke noen forsvarlighet i behandlingen for pasienten.

    SvarSlett

LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

Motta nye innlegg på e-post.