4.2.12

Den flinke brukerstemmen

Victoria Ibabao Edwards har skrevet om Den flinke brukerstemmen, om hvilke brukere som inviteres til å snakke på konferanser om psykisk helse, om

... organisasjonenes og hjelpeapparatets trang til å vise frem suksesshistorier .... Jeg smekker ikke bare andre på hånden her, men også meg selv. Jeg har i mange sammenhenger snakket om hvordan det var å ha en psykisk lidelse, og hvordan jeg ble bra igjen. For man vil jo så gjerne være flink, og det er greit å fortelle en kronologisk historie hvor man glimtvis retrospektivt ser tilbake på hvordan det en gang var krise, men at man fikk hjelp, og at det en dag var blitt så mye bedre at man faktisk kunne tenke at nå er det bra. Det er fint å dele en historie om mestring og overlevelse, kan hende fortalt med humor og snert. Og ikke minst er det så uendelig greit å ta imot for de som skal høre på. Morsomt foredrag over, nå spiser vi lunsj! Se, de har kakebord!

... jeg tror feltet trenger at også de som ikke hadde et like lykkelig utfall som meg selv, skal få lov til å fortelle sine historier. Ikke bare på egne blogger eller i brukermiljøene, men ved at de blir invitert. Av dere, av de store profesjonsorganisasjonene. For dere har makt til å endre eksisterende strukturer, vet dere.


Vi må orke å høre på historiene om lidelse, for deretter å bruke dem til å skape noe bedre. Er det ikke dét både individuell behandling og store konferanser egentlig er til for, da?

I utgangspunktet skrev hun om dette i bloggen sin. Den er nede for tiden, men innlegget kan leses her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

Motta nye innlegg på e-post.