25.3.12

Se opp for falske helsearbeidere!

Bloggen http://bpd.blogg.no/ drives av en falsk helsearbeider. Han rapper innlegg fra utenlandske nettsteder, oversetter ved hjelp av Google Translate, og gir det ofte ut for å være eget verk. Se her:

Men ofte kan en person med BPD presenteres som en lys, intelligent person med en varm, vennlig natur. 
De kan opprettholde dette utseende for flere år inntil deres forsvarsmekanisme bryter ned, vanligvis på grunn av en veldig stressende situasjon som et forhold breakup eller dødsfallet til en nær og kjær. 
De kan føle seg isolert og tomme som igjen kan resultere i panisk anstrengelser for å unngå å bli alene. Hos en person med BPD kan vi ofte se svært ustabile forholds mønstre.

Jeg ba Google Translate oversette dette til engelsk, og skrev så den engelske teksten inn i søkeboksen hos Google. Da kom jeg hit:

However, often times a person with BPD can present as a bright, intelligent individual with a warm, friendly nature. They can maintain this appearance for a number of years until their defense mechanism breaks down, usually because of a very stressful situation like a relationship breakup or death of a loved one.
They may feel isolated and empty which may result in frantic efforts to avoid being alone. People with BPD often formulate highly unstable relationship patterns.


Han oppfordrer leserne til å kontakte ham på mail, og det gjør de som går i fella og tror han er virkelig helsearbeider og at han har taushetsplikt.

I tillegg er det en person (eller kanskje den samme?) som kaller seg Jon Monsen (som er navnet på en professor i psykologi) som utgir seg for å ha skrevet "Håndbok i bipolar lidelse": www.psykisk.info

Jeg googlet "Jon Monsen" håndbok bipolar, og havnet i kunnskapsbasen til Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA). Der var det et innlegg med lenke til dette nettstedet hvor man kunne kjøpe "håndbok i bipolar lidelse". Jeg klikket meg inn på siden, og fant en bokpresentasjon uten noe forfatternavn. Språket var verken fugl eller fisk; det var en amatør som prøvde å fremstå som så "faglig" at han bommet på målgruppen (brukere). Innlegget hos NAPHA var signert Jon Monsen. Jeg kontaktet NAPHA og sa jeg var 95 prosent sikker på at det ikke var psykologen Jon Monsen som sto bak. NAPHA trodde meg, og de slettet innlegget.

Karin Yrvin skriver hos Erfaringskompetanse: "Her en dag leste jeg en håndbok om bipolar lidelse". Mon tro om det var kjeltringens "håndbok" hun leste?

1 kommentar:

  1. Gratulerer med godt detektivarbeid, Sigrun!

    Jeg jobber i et yrke der faktasjekking er alfa og ogmega, og jeg forundres stadig over psykiskhelsevernets mangel på dette.

    Hmmmm ... har man kommet fram til "evidensbasert terapi" ved hjelp av like stor mangel på faktasjekking?

    SvarSlett

LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

Motta nye innlegg på e-post.