22.3.12

– Vi vil ha tilbake makten over eget liv

En rapport om tvang i psykisk helsevern viser at det er en tydelig forskjell i forståelsen og opplevelsen av tvang hos pasienter og ansatte. I går la forskeren Reidun Norvoll fram rapporten ”Som natt og dag?” på Litteraturhuset i Oslo. I debatten etterpå kom motsetningene tydelig fram.

Mette Ellingsdalen, leder av We Shall Overcome (WSO) var invitert til å kommentere rapporten. Hun viste blant annet til innlegget til Bent Høie, som et positivt politisk signal. For ti år siden ville neppe noen stortingspolitiker ha snakket om alvorligheten av tvang i psykiatrien, og vist til menneskerettighetene. På den annen side kunne hun ikke se noen endring i maktforholdene i psykiatrien, som ennå har definisjonsmakten.

– Slik jeg fremdels opplever psykiatrien er de en sikker vinner i en hver situasjon, du har ikke retten til å definere ditt eget liv, du eier ikke din egen opplevelse. Derfor kan jeg også føle en avmakt i debatter som dette, sa Ellingsdalen.
Mental Helse

Ellingsdalen opplevde at motsetningene er større enn hva man vil medgi når det handler om bruk av tvang i psykisk helsevern.

- Vi vil ha tilbake makten over eget liv. Jeg opplever at de som har makt ikke vil gi den fra seg. Jeg opplever at fagfolkene ikke vil få ned tvangen, understreket Ellingsdalen.
Erfaringskompetanse

- Alt som har skjedd i psykiatrien har skjedd med gode intensjoner - jeg er bare så kritisk til resultatene, sier Ellingsdalen.
Rådet for psykisk helse

1 kommentar:

  1. Mette Ellingsdalen, hurra for deg! Og takk for at du tar opp dette med definisjonsmakten. Jeg har bare skumlest rapporten, men det slo meg at makt/avmaktforholdet ikke var belyst som et av de viktige problemene.

    Og egentlig er dette det største problemet.

    SvarSlett

LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

Motta nye innlegg på e-post.