Tanker om en bedre
kommunikasjon og samhandling mellom brukere, kommunehelsetjenestene,
spesialisthelsetjenesten og NAV.
Brukerne,
kommunehelsetjenestene, spesialisthelsetjenesten og NAV gjør så godt de kan,
likevel ser det ut til at det som skal til av verktøy, metoder og strukturer
for å hjelpe mennesker med tilfriskning, og tilbake til samfunnsdeltagelse og
arbeid uteblir. Vi er alle klar over at psykisk helsevern og NAV er store utgiftsposter
for samfunnet, - og at det kan være utfordrende for brukerne, pårørende og for
de ansatte. Det er også i alles interesse at så mange som mulig kommer tilbake
til samfunnet på en måte som gavner alle på en best mulig måte.
Som tidligere bruker ser jeg
utfordringene og mulighetene fra en vinkling som kunne gjort det enda bedre for
alle involverte.
De
siste par årene har jeg satt meg inn i hva som kan være til hjelp for mennesker
som av forskjellige årsaker som ADHD, post traumatiske stresslidelser (PTSL),
psykiske helseproblemer og annet står utenfor studie, arbeidsliv og samfunn. I
mitt arbeid har jeg fokus på sammen med oppdragsgiver (bruker, kunde, klient
etc), å skape løsninger som stemmer overens med hva mottaker virkelig har behov
for. Dette innebærer bla verktøy, metoder og strukturer som trengs for å bygge
og vedlikeholde bærekraftige endringsprosesser.
Dette
styrker selvtillit, øker mestringsevnen og styrker selvfølelsen. Dette har vist
seg nyttig på veien tilbake til aktiv samfunnsdeltagelse på best mulig måte for
alle.
Noe
av arbeidet har vært å hjelpe til med å opprette kontakt og knytte til seg gode
samarbeidspartnere og lage realistiske planer sammen med kunden. I dette
arbeidet kommer man ofte innom både NAV og helsetjenestene. For mange kan dette
være en utfordring, både som bruker på vei ut av bruker rollen, og for
tjenesteytere og behandlere som skal hjelpe.
I de
siste årene har mediene vært fulle av klagesaker på offentlige instanser,
brukere, tjenestemenn, - og forsvarstaler og kritikk fra og mot alle hold.
Denne
artikkelen er ikke ment å legge seg inn i denne rekken, men heller å være et
konkret løsningsorientert bidrag til:
· Hvordan tjenestene kan bli mer tilgjengelige og å komme
mottager til nytte på en bedre måte.
· Bevare det gode engasjementet til saksbehandlere,
helsepersonell og andre som arbeider i dette feltet.
· Spare samfunnet for store og ofte unødige utgifter.
I
dette ligger det utfordringer, og gode muligheter for alle som kan yte nyttige
tjenester.
Med
forbehold om at jeg ikke er spesialist eller saksbehandler innen offentlige
helsetjenester eller NAV og ikke ønsker å tråkke i andres faglige arbeide uttaler
jeg meg kun om det jeg selv har erfaring med, og er klar over at det også
finnes andre veier til mål.
Dagens situasjon
· Mange kommer dårligere ut av et møte med psykiske
helsetjenester og NAV enn når de kom inn.
· Mange trenger hjelp med å sette seg realistiske
mål, i forhold til deres potensial, og utvikle dette.
· Mange mennesker blir værende i det offentlige
systemet og blir langtidsbrukere.
· Noen blir dårligere av behandlingen de får.
· Noen kommer ut i arbeid uten det som trengs for å
klare å stå i arbeid over tid, og svekkes ytterligere.
· Noen går en ny runde i systemet, - og mange vil
til slutt ende opp med uførepensjon i ung alder.
· Noen ender opp i psykiatrien, hvor et lignende
forløp utspiller seg, - og ender opp som svingdørspasienter.
· Det er omtrent ingen krav til innhold i
utredninger, epikriser, individuell planer, avklaringsplaner etc.
· Epikriser og utredninger mangler ofte anbefaling
om hva som kan være til hjelp.
· I dag står kommunehelsetjenesten og NAV
fritt til å bruke eget skjønn i forhold til om de vil følge
spesialistanbefalinger, om dette er
med i utredninger.
· Ingen konsekvenser for andre enn brukerne
ved manglende oppfølging og tiltak.
Morgendagens situasjon, hvordan den kan bli
· Pasienter i psykiske helsetjenester får
behandlingstilbud de blir friske av, eller vesentlig bedre.
· Alt helsepersonell må tilstrebe en likeverdig
dialog med pasient/klient.
· Alle pasienter/klienter innen psykisk
helsetjeneste skal først få en omfattende somatisk undersøkelse før diagnose fast settes.
· Alle får den hjelp og støtte de trenger for å
komme tilbake til samfunnet på best mulig måte for alle.
· Flest mulig kommer inn i, og tilbake til
inntektsbringende arbeid.
· NAV har nødvendig kompetanse, - og følger opp
brukerne med fokus på deres beste for å utvikle deres potensial til å stå i
lønnet arbeide over tid, for å bli selvforsørgende.
· Brukere får tilbud om handlinger, verktøy, metoder
og strukturer som trengs for å realisere sine ressurser og potensial.
· Brukerne får den oppfølging og veiledning de
trenger for å komme ut av brukerrollen og til bake til samfunnet på best mulig
måte for alle.
· Brukere som har behov for, en eller annen form for
uførepensjon får innvilget dette så raskt som mulig, - uten å bli hengende i
systemet med sosialstønad.
Hva skal til for å realisere dette
· Mål med behandling må være best mulig tilfriskning
i forhold til bruker og egne potensial og mål.
· Bruker/pasient blir hovedpersonen i tilfriskning,
rehabiliteringsarbeidet og avklaringsarbeidet.
· IP – individuell plan og avklaringsplan i en og
samme plan samt å gjøre denne juridisk bindende, ved å vedta en lovendring som
knytter ansvar til behandlers oppgaver.
· Konsekvenser for flere enn bruker om ikke avtaler
følges.
· Dagbøter til kommuner og bydeler som ikke følger
opp anbefalinger ved utskrivelse fra psykisk helsetjenester.
· Mer effektive tiltak fra NAV i samarbeid med
helsetjenestene hvor hovedmålsettingen er alle tilbake til samfunnet på best
mulig måte for alle.
· Mennesker med relevant
erfaringskompetanse må inn som konsulenter på alle nivå i foretak og samfunn.
Bruker
som ønsker det må få hjelp til å starte en endringsprosess
Det er gjerne mange årsaker til at mennesker ønsker en endring i livet,
dette kan være kriser, sykdom, traumer, lyter etc. Ofte er det lite samsvar
mellom dagens situasjon, og ønsket situasjon som presser frem et ønske eller
behov for endring.
Endring er noe de fleste ikke så gjerne gjør om det ikke er nødvendig,
eller at det kan føre til ubehageligheter om de lar være.
For å lette denne prosessen kan disse spørsmålene være en god start.
1. Hva er det du ønsker?
2. Hvor vil du?
3. Hva ønsker du at skal skje?
4. Hvor står du i forhold til målet ditt?
5. Hvilke ressurser har du for å nå målet ditt?
6. Hva motiverer og inspirerer deg til å yte ditt beste?
7. Er du villig til å anstrenge deg litt ekstra?
8. Hva hindrer deg?
9. Hva ville være til hjelp?
Når bruker tar ansvar for seg, sin egen vekst og
endringsprosess, er det lettere for andre å hjelpe. Om bruker utarbeider en god
plan og følger den, - er det lettere for samarbeidspartnere å følge opp. Det må
være gjennomtenkte løsninger, - det øker muligheten for å få tiltak godkjent.
Bruker må holde fokus på hvordan bli
selvhjulpen, - og med det menes selvhjulpen.
Får bruker muntlig avslag, - sørg for å få det
skriftlig med begrunnelse. Orden og struktur er alltid en god ide, - og samle
alt av dokumentasjon kronologisk i en perm kan være en god start.
Hva kan lette samarbeidet mellom brukerne og NAV
NAV ønsker folk ut i arbeid, og både brukerne og
NAV har mange muligheter. Hva skal til for at rett tiltak kommer brukerne til
gode, og at brukerne kan klare å nyttiggjøre seg av tiltakene?
Mange er utslitt, og har gitt opp før de kommer i
posisjon til å fremme sin sak, de ender da ofte opp med tiltak de ikke kan
nyttiggjøre seg. Noen har urealistiske forventninger til seg selv og NAV. Mange får de tilbud og tiltak som gis
fremfor hva de har behov for og eller blir anbefalt.
Bevisstgjøring av
brukere
Innledningsvis er det viktig å bevisstgjøre
og styrke brukerne gjennom hva som skal til for å sette seg mål, holde fokus på
dette, dra nytte av sine samarbeidspartnere og komme seg ut av systemet på best
mulig måte for alle. Her følger noen spørsmål bruker med fordel bør reflektere
over i forkant av et møte med NAV. (Dette kan like gjerne brukes i en
forsamtale av saksbehandler med brukere da det setter i gang refleksjoner.) Får bruker muntlig avslag, - sørg for
å få det skriftlig med begrunnelse.
·
Hva er ditt behov som bruker av NAV?
· Hva ønsker du fra NAV?
· Tydeliggjør dine behov, - uten å gå i en offerrolle.
· Synliggjør handikap / lyte, - uten å gå i en offerrolle.
· På hvilken måte hemmer din sykdom / handikap /
lyte deg i dagliglivet?
· Hva vil du, og hva slags hjelp trenger du?
· Hva er problemet?
· Hvor vil du?
Dette er noe
brukere bør ha klart for seg i møte med saksbehandler hos NAV. Dette er også
noe saksbehandler vil sette stor pris på om bruker har gjort seg opp noen
tanker om i forkant av et møte. Et godt tips for bruker er å lage en perm hvor all korrespondanse
mellom bruker og samhandlingspartnere samles kronologisk, - det kan komme til
nytte. (Dette er så viktig at jeg har valgt å gjenta det flere ganger)
Fastlege og pasient
Fastlegen er en av nøklene i
helsesystemet, de kan mye om mye, men er ofte ikke spesialister. Det er viktig
med et godt tillitsforhold mellom fastlege og pasient, at legen har kompetanse
på hva pasienten har behov for, eller alternativt å henvise pasienten videre
til spesialist.
Denne yrkesgruppen gjør så godt de kan, de
er ofte svært overarbeidet og har ofte liten tid i møte med pasientene. Derfor
er det viktig at pasientene har gjort seg opp noen tanker om hva de ønsker ut
av konsultasjonen.
I
møte med fastlegen kan det være verdt å merke seg at man i praksis leverer en
bestilling hvor man er klar på hva man ønsker og aller helst lager en liste.
Er den uklar, vil man lett kunne få noe
annet tilbake enn det man forventet seg. Spesielt gjelder dette i forholdet
mellom pasient / bruker, fastlege og videre henvisning til spesialisthelse-tjenesten.
Ønsker man henvisning til spesialist må
det komme tydelig frem hvorfor, for hva, og veldig tydelig hva man ønsker hjelp
med. Er dette uklart ender man ofte opp med det som tilbys, fremfor det man har
behov for.
Bruker og
spesialisthelsetjenesten
Mange som kommer i kontakt med NAV har
behov som fører de i kontakt med spesialisthelsetjenesten.
Spesialisthelsetjenesten kan man som oftest komme i kontakt med gjennom henvisning
fra sin fastlege. Fra spesialisthelsetjenesten vil jeg her fremheve
nevropsykologene og ergoterapeutene, da deres utredninger gjerne har fokus på
funksjonsevne, fremfor hva som er galt. (Det er ingenting i veien for at også
andre spesialister kan kurses i hvordan å utrede og kartlegge funksjonsevne) Ergoterapeuter
følger også opp brukerne i arbeid og hjemme situasjon, - noe som er noe helt
annet enn i en institusjonssituasjon.
Hvilken funksjonsevne bruker har i
hverdagen i daglig liv og arbeid er vesentlig for hvilke muligheter og mål som
er realistiske å sette seg over tid. Herunder bør det også være en klar anbefaling fra spesialist i forhold til
hvilke behov bruker har for å realisere sine ressurser for å nå sine mål.
Nevropsykologiske utredninger med gode
anbefalinger har for mange vært nøkkelen både til bedre innsikt i eget liv, og
til å utløse nødvendige tiltak i forhold til behov for tjenester. Funksjonsutredninger er også gode
arbeidskart for ergoterapeutene, når de hjelper bruker med tilrettelegging.
For bruker er det derfor viktig å gjøre
seg opp noen tanker om følgende:
-Hva utredningen skal brukes til.
-Klargjøre tidligere utredninger,
arbeidstester, vurderinger og lignende.
-Lage en ”mappe” – med de viktigste epikrisene
fra tidligere kontakt med spesialisthelsetjenesten.
-Klargjøre saken, sette saken i sammenheng.
-Se i sammenheng tidligere tiltak, - hva
er forsøkt?
-Hva
skal denne utredningen brukes til? – Jobb, tiltak, annet.
-Be om tydelige anbefalinger om hva som
kan være til hjelp for deg og din situasjon.
For
å komme i kontakt med en nevropsykolog trenger man henvisning fra fastlege.
Spesialisthelsetjenesten
og bruker/pasient
Spesialistene er spesialister, - de er
ikke byråkrater. Det som følger er det som har vist seg at NAV trenger for å
fatte vedtak til støtte for bruker.
-Råd
– trenger bruker tilrettelegging og hjelpemidler må dette komme tydelig frem i
en anbefaling.
Noen mener at det som følger er
selvfølgeligheter. Erfaring tilsier at dette med anbefalinger ofte ikke blir
fulgt, noe som øker muligheten for at spesialisthelsetjenesten får bruker
tilbake gjentatte ganger.
Funksjonsutredning med anbefaling
-Status på helsesituasjon som ligger til
grunn for situasjonen.
-Varighet.
-Behandlingsforløp.
-Restarbeidsevne.
-Hva er mulighetene?
-Hva er begrensningene?
-Hva er konsekvensene av helseplagene for
bruker?
-Hva skal til for at bruker kan stå i fast
betalt arbeid over tid?
-Utredningen må munne ut i en tydelig
anbefaling som NAV kan bruke.
(-Men – NAV kan se på nødvendigheten av
tiltak å velge å støtte, - eller gi avslag.)
Forslag
til et best mulig behandlingsforløp:
1. Informasjon
om psykiske helsesvikt, post traumatiske stresslidelser (PTSL) og ADHD etc.
2. Redusere
faktorer som gir psykiske lidelser, kognitive vansker (rus, søvnvansker,
stress, kosthold, angst/bekymringer, smerter etc)
3.
Tilrettelegging av miljø.
4. Hjelpemidler/
kompensering, coaching, veiledning og annet som kan avhjelpe situasjonen.
5. Gi alle som
kommer i kontakt med psykisk helsetjeneste tilbud om kartlegging av traumer med
genogram (flergenerasjonelt kartleggingsverktøy), og bearbeiding med flergenerasjonelle
terapiformer.
6.
Samtaleterapi, kognitiv terapi, TRE (Trauma Release Exercises),
konstellasjoner, gestaltterapi og andre terapi former.
7. Eventuell medikamentell
behandling av psykisk helsesvikt, post traumatiske stresslidelser (PTSL), ADHD
etc når annet ikke fører frem til ønsket mål i samarbeid med bruker / pasient.
8. Andre tiltak
om nødvendig.
(Deler av dette behandlingsforløpet er hentet fra
Sykehuset i Østfolds anbefaling i forhold til behandling av ADHD og kognitiv
svikt.)
NAV og brukerne
Saksbehandlere i NAV og behandlere i
kommunehelsetjenesten kan lette og effektivisere sin egen arbeidshverdag ved å
stille krav og følge opp sine samarbeidspartnere på en enda bedre måte.
For å få til bærekraftige endringer trenger mange oppfølging over tid
fra andre med relevant kompetanse. Disse andre må ha en betydning og et
tillitsforhold i forhold til mottaker.
NAV kan kurse
brukerne i punktene som er vist under ”Bevisstgjøring av bruker”. Dette kan
gjøres på samme måte som NAV i dag holder gode informative kurs om rettigheter,
plikter og økonomi. Det er viktig at bruker sees i et helhetlig perspektiv,
hvor det er fokus på strategiske, langsiktige og bærekraftige løsninger. Dette
vil gjøre at brukere av NAV kan ta et reelt ansvar for seg selv og sin egen
situasjon. Om det ikke tenkes helhetlig er det helt urealistisk å tro at bruker
skal kunne klare å komme ut av en vanskelig situasjon.
Saksbehandler
må kreve tydelige anbefalinger fra spesialisthelsetjensten i utredning og
anbefaling, se punktene ovenfor under ”Spesialisthelsetjenesten og
bruker/pasient”. Dette vil gjøre det mye lettere å vurdere / innvilge
eventuelle hjelpetiltak til brukerne.
Plan
mellom bruker og NAV som knytter ansvar til alle involverte aktører
1. Hva er målet med planen?
2. Hvem samarbeider om planen?
3. Hvem planen er utarbeidet og revidert
av?
4. Hvem er planansvarlig / koordinator?
5. Tydelig målsetting for planen– når er
bruker i mål?
6. Kartlegging av ressurser og behov.
7. Oversikt over aktuelle tiltak, og
hvem som er ansvarlig.
8. Oversikt over aktuelle tiltak som bør
iverksettes i planperioden, - og hvem som er ansvarlig for dette.
9. Oversikt over nye tiltak som
bør iverksettes i planperioden, og hvem som er ansvarlig for dette.
10. Oversikt over andre nødvendige eller ønskelige
samarbeidspartnere.
11. Tidsperioden for planen, tidspunkt for
justering, tidspunkt for revisjon av planen.
12. Når er bruker i mål?
13. Evaluering, - sammen med tidligere
bruker.
Oppsummering
·
Brukerne
av NAV og psykiske helsetjenester må få muligheten til å ta et reelt ansvar for
seg og sin egen livssituasjon.
·
For
å realisere dette trengs de verktøy, metoder og strukturer det er behov for, og
nødvendige verktøy og behandling hvor hovedmålet er tilfriskning.
·
Krav
til bedre form og innhold i epikriser, utredninger og anbefalinger fra
spesialisthelsetjenesten.
·
Behandleransvar
i alle ledd i NAV og psykisk helsetjeneste. Med det menes også at behandlere i både kommunehelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten krever det de har behov for av sine
samarbeidspartnere for å gjøre en best mulig jobb for brukere og
pasienter.
Der det er mulig
bør det også gjøres en samlet plan av IP – individuellplan, avklaringsplan og
handlingsplan. Dette bør også gjøres til juridisk bindende dokumenter.
Det trengs også
bare en liten justering i lovverket for å knytte ansvar til behandlere slik at
det får konsekvenser om de ikke følger gitte anbefalinger.
Slik det er i dag står
kommunehelsetjenesten og NAV fritt til å bruke eget skjønn i forhold til om de
vil følge spesialistanbefalinger. Min erfaring er at alt som ikke er lovpålagt
skjæres bort.
Kan
et system opptre uetisk, - og hvem har i så fall ansvaret?
Det er ledelsen ved
enhver virksomhet som har ansvaret for tjenesten de leverer. I dette tilfellet
fra Helseministeren, Helse og Omsorgsdepartementet og nedover til
divisjonsledere i foretakene hierarkisk ned til brukerne av tjenesten som selv
har ansvar for seg og sin egen helse. Det samme gjelder i NAV systemet.
– Det er til
liten hjelp for pasienter og brukere spesielt og samfunnet generelt at ledere
går ut med standardiserte tilbakemeldinger og viser til at undersøkelser sier
at alt er bare bra og at mange er fornøyd når den faktiske situasjonen er en
helt annen.
·
Det
hjelper brukerne lite å vise til at arbeidsmiljøet ved et NAV kontor er landets
beste, når de nærmer seg toppen på uføre og over på sosialstønad, - fremfor ut
i arbeid.
·
Eller
at 8 av 10 brukere fornøyd med første møte med NAV, når de ikke kommer videre.
·
Eller
at alt er bra når psykisk helsetjeneste behandler flere pasienter, - hvis flere
og flere kommer ut som syke.
Dersom
tjenesteapparatet kunne se virkeligheten slik den fortoner seg for brukerne,
ville det være til stor hjelp.
Jeg
vil avslutte denne artikkelen med noen spørsmål
Vet politikere,
divisjonsledere og lederne i helseforetakene og NAV:
·
Hvilke
tiltak, verktøy, metoder, behandling og behandlingsforløp som virker best for
bruker?
·
Hvilke
tiltak og behandlingsforløp som har vist god og positiv effekt for brukere?
·
Hvilke
behov brukerne av deres tjenester etterspør?
·
Hvilke
verktøy, metoder, behandling og behandlingsforløp som helhetlig er mest
kostnadseffektive?
Er noen av
punktene over uklare for politikere, ansvarshavende ledelse ved helseforetakene
og NAV?
Da vil jeg
driste meg til å stille spørsmål ved om foretakene drives både etisk
uforsvarlig og svært lite kostnadseffektivt?
Hvordan kan jeg uttale meg om dette?
· Min egenerfaring med hvordan systemet virker som tidligere
bruker av psykiske helsetjenester og NAV, og nå som veileder for andre gjør at
jeg har erfaring med systemet på flere nivå.
Skal vi komme videre å oppnå endring trengs det kommunikasjon og
samhandling!
Hilsen
Hågen Haugrønningen
Erfaringskonsulent
Agrotekniker, adjunkt og sertifisert terapeut
innen familie og organisasjonskonstellasjoner.
For ytterligere informasjon ta
kontakt:
Tlf: 94893812
Motto: Når
alle gjør så godt de kan for seg selv, og for sine samarbeidspartnere oppnår
alle et best mulig resultat.
Her er en formel
som kan være grei å ha i bakhodet.
K1+K2+MH=K
(K1 – kvaliteten på det arbeidet en leverer + K2 –
kvantum +MH – den mentale holdningen en legger i det en gjør = K –
kompensasjonen en får for arbeidet som er gjort)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>
Motta nye innlegg på e-post.